Sokszor gondolkozom, hogyan lehetne a közúti szállítmányozást még hatékonyabbá tenni. Szerencsére a technológia sokat fejlődik, és ennek a jelei látszódnak a közúti szállítmányozásban is. Ilyen megoldásokról lesz szó ebben a bejegyzésben.
Több funkciós billencs pótkocsi
Ezt a képet tavaly lőttem a cégünk egyik termináljában. A járművek egyedi fényezéséről, és matricáiról könnyen felismerhető, hogy melyik fuvarozóról van szó! :D Előző munkahelyemen dolgoztam többször velük és tudtam, hogy billencsekkel és walking flooros szerelvényekkel dolgoznak, ezért lepődtem meg, amikor raklapos áruért jött a sofőr. Ekkor gondolkodtam el, hogy ez lehet a jövő, a multifunkciós szerelvények. Gondoljunk csak bele, hogy mennyivel több lehetőség van a fuvarok kapcsolására, és ezáltal az üres futások csökkentésére. A képen látható pótkocsi egy oldalra és hátra is billenteni képes kipper, amelynek nyitható az oldal- és hátfala, aminek köszönhetően könnyen megrakható raklapos termékekkel is targonca segítségével. Igaz, vannak még megoldatlan problémák, mint a csereraklap kezelés és az elszállítható áru súlyának a mennyisége (22-23 tonnát lehet általában elszállítani ezekkel a szerelvényekkel súlyban).
Ez is egy elég ötletes megoldás! :D
Egy korábbi bejegyzésben már írtam arról, hogy a Waberer's bevásárolt intermodális pótkocsikból, amiket Budapest és Neuss között mozgatnak irányvonatokkal. Az lenne a csúcs, ha multifunkcionális pótkocsik intermodálisak is lennének! :D Akkor aztán bármelyikkel bármit lehetne szállítani bárhogy (természetesen túlzok)!
Amint írtam már azért ezeknél a pótkocsiknál még igen sok a gyermek betegség. Általában magas az önsúlyuk és nem biztos, hogy minden körülmények között működnek. Gondolok itt például az alábbi videóban látható pótkocsira, szerintem erős szélben nem biztos, hogy ilyen magabiztosan emelné fel az oldalát, és az sem biztos, hogy a szél nem tépné azt le! :D Megemlíteném a Berger pótkocsikat is. Dolgozunk olyan alvállalkozóval, aki rendelkezik Berger pótkocsival, és raklapos termékből 28! tonnát el tud szállítani súlyban, ami nagyon kellemes. De! Többen panaszkodtak, hogy nagyon ki vannak könnyítve ezek a pótkocsik, aminek köszönhetően sokszor csavarodnak a kereszt merevítők, és bizonytalan a szerelvény.
Berger pótkocsi alváza; Kép forrása: https://www.tatasteeleurope.com/static_files/Test%20items/berger_case_study_775x380.j
Összességében jó irányba haladnak a mérnökök és a fejlesztések, véleményem szerint már csak a megfelelő alapanyagokat kell megtalálni.